STRATEGI SUPERVISI LAYANAN BIMBINGAN DAN KONSELING BERBASIS INTEGRATED INSTRUCTIONAL STRATEGY DI ERA DIGITAL

Authors

  • Susila Elawati MTs Nurul Fatah
  • Hartini Hartini Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Beni Azwar Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup

DOI:

https://doi.org/10.53888/muhafadzah.v3i1.598

Keywords:

Strategy, Supervision, Counseling Services, Integrated Instructional Strategy, Digital Era, Strategi, Supervisi, Layanan BK, Integrated Instructional Strategy, Era Digital

Abstract

This article aims to discuss the supervision strategy of guidance and counseling services based on integrated instructional strategy. Namely the BK service supervision strategy which consists of a set defined by each component, which helps ensure it is embedded in the design and instructions. This strategy can also be an alternative for BK teachers to improve their professionalism in facing challenges in today's digital era. This strategy consists of four main components, namely Real World Connection, Critical Thinking, Public Service, Autonomy. These four components are the main components that need to be implemented in the steps and strategies for supervising BK services based on an integrated instructional strategy, so that these four components are able to support and become an alternative counselor strategy in facing obstacles in the digital era. So it is hoped that this strategy will be able to improve and maintain the quality of quality that is classified.

Artikel ini bertujuan untuk membahas tentang strategi supervisi layanan bimbingan dan konseling berbasis integrated instructional strategy. Yakni strategi supervise layanan BK yang terdiri dari rangkaian yang ditentukan oleh setiap komponen, yang membantu memastikannya tertanam dalam desain dan instruksi. Strategi ini juga dapat menjadi alternatif bagi guru BK untuk meningkatkan profesionalitasnya dalam menghadapi tantangan di era digital saat ini. Strategi ini terdiri dari empat komponen utama yakni Real World Connection, Critical Thinking, Public Service, Autonomy. Keempat komponen tersebut merupakan komponen utama yang perlu diimplementasikan dalam langkah-langkah serta strategi supervisi layanan BK berbasis integrated instructional strategy, sehingga keempat komponen tersebut mampu mendukung sekaligus menjadi alternatif strategi konselor dalam menghadapi tangtangan di era digital. Sehingga diharapkan dari adanya strategi ini mampu meningkatkan serta menjaga mutu kualitas yang dimiliki guru BK, sehingga terwujudnya peserta didik berprestasi di sekolah, serta tercapainya kebutuhan peserta didik khususnya di era digital.

Downloads

Published

2023-01-25

How to Cite

Elawati, S. ., Hartini, H., & Azwar, B. (2023). STRATEGI SUPERVISI LAYANAN BIMBINGAN DAN KONSELING BERBASIS INTEGRATED INSTRUCTIONAL STRATEGY DI ERA DIGITAL. MUHAFADZAH, 3(1), 40-52. https://doi.org/10.53888/muhafadzah.v3i1.598