ADDITIONAL MENU
PUBLICATION ETHICS
PLAGIARISM POLICY
INDEXING
COPYRIGHT NOTICE
AUTHOR FEES
This study aimed to find out a depiction of the implementation of the 2013 curriculum and its relationship with the efforts to improve students' creative thinking. This study used a qualitative approach. Data were obtained from observation and interview techniques. This study concluded that the 2013 curriculum, in all state schools, needs to continue to encourage the realization of national standard fulfillment. Preparation of learning plans and programs (Syllabus, LP: Lesson Plan) were already carried out; the explanations of learning materials were already delivered with various supporting media and methods; and learning resources were adequate such as textbooks and worksheets.
Keywords: Creative Thinking, Implementation, 2013 Curriculum
Afriani, R., & Susanti, F. (2018). Pengaruh Emotional Intelligence Terhadap Academic Achievement: Locus Of Control Sebagai Mediator (Studi Pada Siswa SMA N 9 Padang) [Preprint]. INA-Rxiv. https://doi.org/10.31227/osf.io/6yhu4
Amrullah, S., Tae, L. F., Irawan, F. I., Ramdani, Z., & Prakoso, B. H. (2018). Studi Sistematik Aspek Kreativitas dalam Konteks Pendidikan. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2), 187–200. https://doi.org/10.15575/psy.v5i2.3533
Asnawi, A., Fransyaigu, R., & Mulyahati, B. (2016). Konsep Pembelajaran Terpadu Dalam Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Seuneubok Lada: Jurnal ilmu-ilmu Sejarah, Sosial, Budaya dan Kependidikan, 3(2), 84–93.
Bahri, S. (2017). Pengembangan Kurikulum Dasar dan Tujuannya. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 15–34. https://doi.org/10.22373/jiif.v11i1.61
Dewi, Y. A. S. (2014). Analisis Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) di Sekolah Dasar Negeri Pisang Candi 1 Malang. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 1(2), 94–109.
Effendi, M. (2016). Integrasi Pembelajaran Active Learning dan Internet-Based Learning dalam Meningkatkan Keaktifan dan Kreativitas Belajar. Nadwa, 7(2), 283–309. https://doi.org/10.21580/nw.2013.7.2.563
Faelasofi, R. (2017). identifikasi kemampuan berpikir kreatif matematika pokok bahasan peluang. Jurnal E-DuMath, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.26638/je.460.2064
Fakhrurrazi, F. (2018). Hakikat Pembelajaran Yang Efektif. At-Tafkir, 11(1), 85–99. https://doi.org/10.32505/at.v11i1.529
Faradila, S. P., & Aimah, S. (2018). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SMA N 15 Semarang. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Unimus, 1(0), Article 0. http://prosiding.unimus.ac.id/index.php/mahasiswa/article/view/194
Fussalam, Y. E., & Elmiati -. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 (K13) SMP Negeri 2 Sarolangun. Jurnal Muara Pendidikan, 3(1), 45–55.
Gumilang, G. S. (2016). Metode penelitian kualitatif dalam bidang bimbingan dan konseling. Jurnal Fokus Konseling, 2(2).
Hadi, S. (2017). Pemeriksaan Keabsahan Data Penelitian Kualitatif Pada Skripsi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(1).
Hasanah, H. (2017). Teknik-teknik observasi (sebuah alternatif metode pengumpulan data kualitatif ilmu-ilmu sosial). At-Taqaddum, 8(1), 21–46.
Khamid, N. (2018). Peranan Komunikasi Guru dengan Siswa dalam Proses Belajar Mengajar Studi Kasus di MI Khoiriyatul Ulum. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 4(2), 209–223. https://doi.org/10.19109/jip.v4i2.2811
Mansur, R. (2016). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Multikultural (Suatu Prinsip-prinsip Pengembangan). Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), Article 2. http://riset.unisma.ac.id/index.php/fai/article/view/165
Mardiana, M., Jumailiyah, J., & Iman, N. (2017). Pengaruh Bimbingan Karier Terhadap Kreativitas Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 2 Kediri Kabupaten Lombok Barat Tahun Pelajaran 2016/2017. Society, 8(1), 75–87.
Maryam, I. (2018). Pengaruh Blended Learning Berbantuan Microsoft Mathematic Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 4(2), 23–34.
Miles, M. B., Huberman, M. A., & Saldana, J. (2014). Drawing and verifying conclusions. Qualitative data analysis: A methods sourcebook.
Mukhlasin, A., & Wibowo, R. (2018). Desain Pengembangan Kurikulum Integratif dan Implementasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Tawadhu, 2(1), 364–380.
Nasbi, I. (2017). Manajemen kurikulum: Sebuah kajian teoritis. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2).
Nikmah, A. (2019). Implementasi Kurikulum 2013 di Madrasah Aliyah Kecamatan Dukuhseti Kabupaten Pati. Edudeena: Journal Of Islamic Religious Education, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.30762/ed.v3i2.1737
Pentury, H. J. (2017). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif Pelajaran Bahasa Inggris. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(3), 265–272.
Pramita, M., Mulyati, S., & Susanto, H. (2016). Implementasi Desain Pembelajaran Pada Kurikulum 2013 dengan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(3), 289–296. https://doi.org/10.17977/jp.v1i3.6150
Rahadian, G., & Rani, I. G. (2019). Kesulitan mahasiswa PPLK dalam perencanaan dan pelaksanaan pembelajaran kurikulum 2013 (revisi 2017) periode Juli - Desember 2017 Jurusan Teknik Sipil FT UNP. CIVED (Journal of Civil Engineering and Vocational Education), 5(4), Article 4. https://doi.org/10.24036/cived.v5i4.102481
Safitri, D., & Oktaviana, M. (2017). Implementasi Penilaian Autentik Kurikulum 2013 (Studi Kasus Guru IPS di SMP Labschool Jakarta). Edukasi IPS, 1(1), 31–40. https://doi.org/10.21009/EIPS.01104
Salahuddin, M., & Asroriyah, F. (2019). Kecakapan Berpikir Dalam Konteks Pendekatan Pembelajaran Pada Kurikulum Sekolah Di Indonesia. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan, 14(01), 63–84. https://doi.org/10.37680/adabiya.v14i01.104
Setyosari, P. (2017). Menciptakan pembelajaran yang efektif dan berkualitas. Jinotep (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 1(1), 20–30. https://doi.org/10.17977/um031v1i12014p020
Shawmi, A. N. (2016). Analisis Pembelajaran Sains Madrasah Ibtidaiyah (MI) Dalam Kurikulum 2013. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(1), 121–144. https://doi.org/10.24042/terampil.v3i1.1333
Sugiana, A. (2019). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Dan Implementasinya Di MTs Nurul Ummah Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(1), 17–34. https://doi.org/10.14421/jpai.jpai.2019.161-02
Sumilah, S. (2017). Implementasi kurikulum 2013 dalam pendidikan karakter di sekolah dasar. Prosiding HIPKIN Jateng, 1(1), 39–43.
Susdiana, B. E., Hanafi, N., & Sudirman, S. (2018). Implementasi kurikulum 2013 pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA di Lombok Tengah. Lingua : Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 15(2), 207–224. https://doi.org/10.30957/lingua.v15i2.527
Suwardi, S., Firmiana, M. E., & Rohayati, R. (2016). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga terhadap Hasil Pembelajaran Matematika pada Anak Usia Dini. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 2(4), 297–305. https://doi.org/10.36722/sh.v2i4.177
Uce, L. (2016). Realitas Aktual Praksis Kurikulum: Analisis terhadap KBK, KTSP dan Kurikulum 2013. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 16(2), 216–229. https://doi.org/10.22373/jid.v16i2.596
Warsah, I. (2017). Kesadaran Multikultural sebagai Ranah Kurikulum Pendidikan. Ta’dib : Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 268–279. https://doi.org/10.29313/tjpi.v6i2.2845
Warsah, I. (2018). Pendidikan Keimanan Sebagai Basis Kecerdasan Sosial Peserta Didik: Telaah Psikologi Islami. Psikis : Jurnal Psikologi Islami, 4(1), 1–16. https://doi.org/10.19109/psikis.v4i1.2156
Warsah, I., & Nuzuar, N. (2018). Analisis Inovasi Administrasi Guru dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran (Studi Man Rejang Lebong). Edukasi, 16(3), 294572.
Jl. Kh. Abdul Halim No 103 Majalengka
Email : amauizhoh@gmail.com
Tlp: (0233) 8285486