Konsep Humanistik Ditinjau Dari Perspektif Pendidikan Islam

Fakhruddin, Fakhruddin (2016) Konsep Humanistik Ditinjau Dari Perspektif Pendidikan Islam. Fokus; Jurnal Kajian Keislaman dan Kemasyarakatan, Vol 1 (2). pp. 137-158. ISSN 2548-334X dan E-ISSN: 2548-3358

[img] Text
Artikel 01.pdf - Supplemental Material

Download (318kB)
[img] Text
Turnitin Artikel F 01.pdf - Supplemental Material

Download (3MB)
[img] Text
Peer reviewer artikel 1.pdf - Supplemental Material

Download (645kB)
[img] Text
128 - Published Version

Download (31kB)
Official URL: http://journal.iaincurup.ac.id/index.php/JF/index

Abstract

Abstract The development of modern education that tends to separate the spiritual and physical education impact to soulless mind and leads to immoral acts which further led to appear new concept of humanization of education as a paradigm of liberation which full western value, thus failing to address the substance of the human humanity. This phenomenon prompted the authors to examine and offer a humanistic concept – Islamic Concept against the human values in education. Approach in addressing the core problem of the author refers to the approach to the study of literature. This study found that the paradigm of Islamic education humanist contained in al-Qur`an, and in Islamic education is one activity that aims to please God by taking into account the balance between religious knowledge and general knowledge while providing the freedom to develop science in goal utilization for human life. Keywords: concept of education, Islam humanist Abstrak Perkembangan pendidikan modern yang cenderung memisahkan antara pendidikan rohaniah dan jasmaniah menimbulkan kecenderungan pikiran yang tak berjiwa dan bermuara pada tindakan-tindakan amoral yang selanjutnya memunculkan konsep humanisasi pendidikan sebagai paradigma pembebasan yang sangat berbau barat, sehingga gagal untuk menunjuk substansi kemanusiaan manusia. Fenomena ini mendorong penulis untuk mengkaji dan menawarkan konsep humanistik – Konsep Islam terhadap nilai-nilai kemanusiaan dalam pendidikan. Pendekatan dalam membahas inti permasalahan penulis mengacu pada pendekatan kajian kepustakaan. Penelitian ini menemukan bahwa paradigma pendidikan Islam humanis terdapat di dalam al-Qur`an, dan dalam Islam pendidikan merupakan salah satu aktifitas yang bertujuan mencari ridha Allah dengan tetap memperhatikan keseimbangan antara pengetahuan agama dan pengetahuan umum dengan tetap memberikan kebebasan dalam mengembangkan ilmu pengetahuan dalam tujuan pemanfaatan bagi kehidupan manusia. Kata Kunci: konsep pendidikan, Islam humanis

Item Type: Article
Creators:
CreatorsEmail
Fakhruddin, Fakhruddinfakhruddin@iaincurup.ac.id
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
L Education > L Education (General)
Divisions: Pasca Sarjana > Pendidikan Agama Islam-S2
Depositing User: Mr fakhruddin fakhruddin
Date Deposited: 28 Apr 2022 03:47
Last Modified: 28 Apr 2022 03:47
URI: http://repository.iaincurup.ac.id/id/eprint/751

Actions (login required)

View Item View Item